Saturday 4 February 2012

LIDAH YANG BERTUTUR

Sejenakku ku berfikir….hinanya diriku dalam melafazkan tutur bicara. Alhamdulillah pertemuan yang singkat, namun ada kesan yang terpahat di hatiku. Terasa juga ingin menangis, adakalanya juga ingin ku tutupi wajah ini dengan topeng Power Ranger. Ada hikmah yang terselit atas apa yang berlaku. Apa yang pasti ku bersyukur pada-Mu ILAHI kerana menemukan kami.

Lembut tutur bicaranya, berhikmah susun katanya membuatkan aku malu pada diri sendiri. Aku bermonolog sendiri, “Perlukah aku bijak berkata-kata?” Lantas membuka kebodohan yang ada pada diriku tanpa kusedari. Atau “Perlukah aku hanya memerhati keadaan sekeliling tanpa berkata apa-apa? Namun, apa yang lebih penting adalah belajar dari kesilapan yang lalu.

Ada waktunya, aku takut banyak bertutur kerana padanya ada kepahitan. Dalam ketakutan itu juga ada rasa ingin meluahkan apa yang terbuku di hati. Lantas membuatkan aku berbicara bertunjangkan hawa nafsu. Dahulunya aku agak periang orangnya. Dalam keriangan ini, banyak bicaranya aku. Dalam banyak bicara inilah yang banyak menyakitkan Sang Pendengar. Sang Pendengar mengadu padaku suatu ketika dulunya, tentang pahitnya kata-kataku. Aku berfikir…dan berfikir. Lantas, aku mengambil keputusan untuk tidak banyak berbicara tetapi banyak memerhati.

Alhamdulillah, hari ini aku belajar lagi tentang tutur bicara. Aku bersyukur ada ilmu yang terselit pada pertemuan ini.

No comments:

Post a Comment